Domů
Společnost pro osvětu spisovatelů

Hlavní navigace

  • O nás
  • Diskuse
  • Autoři
  • Fandomy
  • Filtrování
  • Podpořte nás
  • Přihlásit se (opens in new tab)
Skočit na příspěvky ↓

Drobečková navigace

  • Domů
  • Opravdu tam musí každý?!

Informace

Pokud si chcete zřídit uživatelský účet, napište nám prosím na sos.hp.ff (zavináč) gmail.com. V mailu prosím uveďte zejména to, pod jakou přezdívkou u nás chcete vystupovat!

Uživatelské menu

  • Oblíbené povídky z Padesátky
  • Přihlásit se

Nový obsah

  • Jedna šarvátka neznamená válku – Terda
Více novinek

DMD

  • FAQ
  • Pravidla
  • Návod na přidání drabble (opens in new tab)
  • 2026
    • Témata
    • Body za drabble (opens in new tab)
  • 2025
    • Témata
    • Body za drabble (opens in new tab)
    • E-kniha
  • 2024
    • Témata
    • Body za drabble (opens in new tab)
    • E-kniha
  • Starší ročníky
    • 2023
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2022
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
    • 2021
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
    • 2020
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
    • 2019
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2018
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha (opens in new tab)
    • 2017
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2016
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2015
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2014
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2013
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
    • 2012
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
    • 2010

Bingo

  • 2026 Tropické bingo
    • Pravidla
    • Povídky
    • Vylosované tropy
  • 2024 Klišé bingo
    • Pravidla (opens in new tab)
    • Povídky
    • Účastníci Binga (opens in new tab)
    • Vylosovaná klišé
  • 2014 Klišé bingo
    • Pravidla
    • Povídky
    • Účastníci Binga (opens in new tab)
    • Bingo! (opens in new tab)
    • Doporučení

Letní dobročinnost

  • Pravidla
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • Starší ročníky
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
    • 2010
    • 2009
    • 2008

Poezim

  • Pravidla (opens in new tab)
  • 2025
    • Témata
    • Básně

Vánoční nadílka

  • Pravidla
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • Starší ročníky
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
      • Dopisy Ježíškovi
    • 2016
      • Dopisy Ježíškovi
    • 2015
      • Dopisy Ježíškovi
    • 2014
      • Dopisy Ježíškovi
    • 2013
      • Dopisy Ježíškovi
    • 2012
    • 2011
    • 2010
    • 2009
    • 2008

Padesátka

  • Pravidla
  • 2025
  • 2023
    • Bodovací tabulka 2023 (opens in new tab)
  • 2021
    • Bodovací tabulka 2021 (opens in new tab)
  • 2019
    • Bodovací tabulka 2019 (opens in new tab)
    • Upoutávky

Ostatní

  • Články
  • Překladatelova rukavice (archiv) (opens in new tab)

Drupal-web.cz - tvorba a migrace webů v Drupalu. Katecheze. Kniha jízd. Sborová kancelář. Místa reformace.

Opravdu tam musí každý?!

Profile picture for user kytka
Od kytka | Pá, 24. 04. 2015 - 23:00
DMD Bonus č. 6 pro 24. 4. 2015. Téma: Nezáleží na tom jestli věříte v reinkarnaci. Důležité je jestli reinkarnace věří ve vás.
Realita

Naši poslanci věří, že každý je reinkarnací, když ne přímo Einsteina, tak aspoň Pythagora. Jinak by je neosvítila geniální myšlenka povinné státní maturity z matematiky. Oceňuji, že ji prosazují. Každý potřebuje matematiku! Důkaz je zřejmý. I učitelka v mateřské škole musí spočítat, že batolata lze seřadit do fronty na oběd více než bilion způsoby, zdravotní sestřička by měla umět sestrojit kostru grafu a historika jistě bude zajímat otázka, jak dlouho by trvala bitva sedmi císařů, jestliže bitva tří císařů trvala 16 hodin a zda se vlastně jedná o přímou či nepřímou úměrnost.
To, že dotyční v reinkarnaci nevěří, je bezpředmětné.

tak snad jen že jsem opravdu

Profile picture for user Aries

Aries

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

tak snad jen že jsem opravdu ráda, že mě to minulo, jinak asi trčím u stroje v Elitce...

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Však ono by nebylo tak zle :)

Profile picture for user kytka

kytka

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

Však ono by nebylo tak zle :)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to tak snad jen že jsem opravdu by Aries

no asi ne, elitka se teď

Profile picture for user Aries

Aries

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

no asi ne, elitka se teď jmenuje nějak jinak, ale pokud vím, ještě stojí a ty punčochy se tam snad pořád dělaj...

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Však ono by nebylo tak zle :) by kytka

Podepisuju se pod Aries. Já

Profile picture for user strigga

strigga

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

Podepisuju se pod Aries. Já už sice byla pokusný králík státních maturit, ale matika mě díkybohu minula! Ale je to výtečný a skvěle zpracovaný nápad ;))

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Ona není tak těžká a myslím,

Profile picture for user kytka

kytka

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

Ona není tak těžká a myslím, že zrovna ty bys žádný problém neměla.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Podepisuju se pod Aries. Já by strigga

No, já to upřímně tolik

Profile picture for user strigga

strigga

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

No, já to upřímně tolik nepobírám ani na těch gymplech. Třeba nám neustále celých šest let opakovali, že jsme humanitní větev, ale matiky jsme měli každý týden o hodinu až dvě víc než ty nehumanitní. A jako studentka bohemistiky a překladatelství jsem goniometrický funkce taky zatím nějak nikdy nepotřebovala, natož nějaký matice, integrály a ty divný věci, co už si nepamatuju, jak se jmenovaly :) samozřejmě vždycky hodně závisí na vyučujícím, a kdyby byli všude skvělí vyučující, kteří dokážou látku předat tak, že ji pochopí i blboun nejapný jako já, chápala bych to víc. Ale já jsem v tomhle obecně trošku extremista - vadí mi unifikace téměř v jakémkoli směru, myslím si, že každý by měl mít právo rozhodnout si sám, z čeho chce maturovat. Myslím, že když má člověk matiku na gymplu čtyři až osm let, jeden závěrečný test už na vývoji jeho logického myšlení nic moc nezmění :) ale pardon, nechci to tu dál rozebírat, jen mi to nedalo, páč v tomhle jsem opravdu nemožná. :D

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Ona není tak těžká a myslím, by kytka

U drabble jsem se skvěle

Profile picture for user mila_jj

mila_jj

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

U drabble jsem se skvěle pobavila, ale myslím, že ty plošné maturity z matematiky měly něco do sebe. Já jsem tím prošla a nestěžuji si. Nestěžovali si ani ti, co je matematika dvakrát neoslovila. Věc se má totiž tak, že matematika je poslední baštou výuky logiky. Myslím tím dobře učená a správně aplikovaná matematika. Učí logickému myšlení a schopnosti poradit si s problémem. Jinde už studenti moc důvodů učit se systematičnosti a logice nemají (latina bohužel taky skomírá). A o dobrovolnosti přípravy nemám iluze.
Jiná věc je, jaká je obtížnost toho, co se u maturity chce. To by bylo na doživotní diskuzi.
Mně spíše vadí snaha, aby měl maturitu každý, vede podle mého k degradaci zkoušky dospělosti.
Ale už toho nechám. Kolik kachen dostane Kytka za bitvu sedmi císařů, když za bitvu tří mohu dát jen jednu? :D

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Já s tebou souhlasím ve všech

Profile picture for user kytka

kytka

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

Já s tebou souhlasím ve všech bodech. Sama jsem z matiky maturovala, dobrovolně. Byla bych pro povinnou maturitu z ní na gymnáziích. Ale nutit do kombinatoriky budoucí sestřičky?
Jiná věc je, jak strašlivě upadá úroveň požadovaných znalostí a dovedností. A teď nemyslím (jen) matematiku.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to U drabble jsem se skvěle by mila_jj

Fejeton je to velice povedený

KaTužka

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

Fejeton je to velice povedený, ale obsahově musím protestovat.
Já matematiku učím a před pár lety jsem ji učila i na zdravce. On si člověk řekne, k čemu to ty sestřičky (spíše asistentky, sestra musí mít vysokou školu) potřebují? A divili byste se, že docela k dosti věcem, namátkou třeba potřebuje zlomky, aby věděla, kolikátinu prášku dát pacientovi a věřte, že většina třídy mi tvrdila, že 1/4 prášku je menší než 1/8 prášku. Nebo si musí být schopna spočítat ředění roztoků (soustavy rovnic), většina třídy ale ani nedokáže spočítat jednoduchý procenta a použít přímou úměru třeba k podávání léků podle váhy. Tyto věci nejsou ani středoškolské učivo, učí se už na základní škole a opravdu jde jen o selský rozum, které dnešní děti nemají. Moje bývalá kolegyně, která budoucí sestřičky učila celý život až do důchodu, mi říkala, že kdysi s tím děcka problém neměli, že je učívala ještě těžší věci než jsou potřeba na maturitu, ale ty dnešní nezvládají ani látku základní školy.
Po mém ročním působení na zdravotní škole (dnes jsem naštěstí už na gymplu) se bojím jít do nemocnice, protože oni jsou schopni člověka zabít (to fakt nepřeháním, protože jedna studentka málem zabila pacienta u praktické maturity, naštěstí ji kolegyně zastavily včas a hádejte co ... odmaturovala za 4) a stejně jim to vůbec nedojde.
Problém spočívá v tom, že dnes chce maturitu každý, ale hlavně ty děcka na to nemají. Já jsem vděčná, že matematika bude povinná, protože alespoň tyto děti vyselektuje. Vždyť potřebujeme vyučené lidi. Navíc maturitu z matematiky by měl být schopen udělat i student, který právě dokončil základní školu, tam žádná těžká látka není, stačí selský rozum a aspoň trocha logiky. A pro gymnazisty je tato maturita z matematiky fraška a dávají to levou zadní.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Já s tebou souhlasím ve všech by kytka

Teda, takový obsáhlý komentář

Profile picture for user kytka

kytka

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

Teda, takový obsáhlý komentář od samotné zadavatelky! Jsem poctěna, děkuju!
Tvoje zkušenost je neradostná, i když mě ani moc nepřekvapuje. Vlastně musím souhlasit.
Viděla jsem grafy z testování IQ, ze kterých bylo vidět, že dnes jsou na středních školách děti, které by ještě nedávno měly problém na učňáku. To je velký problém středních odborných škol, aby měly koho učit, musí snižovat laťku a to hodně. Bohužel si nemyslím, že povinná maturita z matematiky v tom pomůže.
Tvoje zkušenost mě ještě víc upevňuje v tom, že sestřičky by měly promrskávat zlomky, trojčlenku, procenta a úlohy o směsích, klidně celé čtyři roky a na úkor analytické geometrie a dalších maturitních okruhů. Když nebudou znát obecnou rovnici přímky, nikoho na životě neohrozí. Když se to ale budeme snažit do nich dostat, nezbyde čas na to, co opravdu nezbytně znát musí.
Ale je to jen můj subjektivní názor (viz zadání:) ) a mrzí mě, jestli jsem tě s ním nadzdvihla ze židle :) Přeju tobě i nám všem jen samé nadané gymnazisty!

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Fejeton je to velice povedený by KaTužka

Vůbec jsi mě nepohoršila, to

KaTužka

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

Vůbec jsi mě nepohoršila, to se neboj, od toho jsou tu jiní;)
Já tvůj názor respektuji. Drabble mě natolik zaujalo (v pozitivním slova smyslu, i když obsahově s ním moc nesouhlasím), že jsem komentář napsat musela. Máš pravdu, že asi by bylo lepší, kdyby sestřičky víc procvičovaly to, co skutečně budou potřebovat, navíc když těch hodin mají tak málo (např. 1. a 3. ročník po dvou hodinách, 2. po třech a ve 4. ročníku nic). Na druhou stranu budou mít maturitu a ta by opravdu měla být srovnatelná všude, protože většina sestřiček nakonec nedělá sestřičky a když vyjdou ze školy a ucházejí se o libovolné místo, tak se prokazují svým maturitním vysvědčením a v podstatě nikoho nezajímá, z jakého oboru/školy ho mají. Samozřejmě nemůže být maturita všude kompletně stejná, to se nedá srovnat, ale jisté minimum by splňovat měla a to minimum by měla obsahovat státní maturita (jestli tu úlohu plní, to je na jinou debatu). Já pozitivum ve státní maturitě vidím v tom, že se nedá lehce podplatit. Dřív učitelé studentům předem řekli, jaké dostanou u maturity otázky, studenti se naučili jednu otázku ze třiceti z každého předmětu a v pohodě to udělali, dnes jim to sice taky řeknou, ale ze státních ne, takže děcka ztroskotají na tom.
Navíc si také myslím, že jeden kámen úrazu matematiky vzniká už na základní škole a pokud se tam něco nezmění, tak maturity budou stále velký problém. Další kámen úrazu je ten, že na odborných školách je té matematiky málo a látku nemůžeš dostatečně procvičit (minimum matematiky je 7 hodin za čtyři roky a gympláci mají 16 plus seminář, to prostě nelze srovnávat). Prostě ono je to celé nedomyšlené a mělo by to fungovat lépe:(
Jsem se zase rozkecala:) Tak abych to shrnula, drabble velice pěkné, problematika skutečně aktuální ale závažnější, než se zdá.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Teda, takový obsáhlý komentář by kytka

Maturitní matematika není teď

Profile picture for user Rya

Rya

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

Maturitní matematika není teď tak těžká, teda ta lehká.
Ale drabble se mi i tak líbí :-)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Ona je už jen jedna verze.

Profile picture for user kytka

kytka

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

Ona je už jen jedna verze. Taky si myslím, že je lehká.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Maturitní matematika není teď by Rya

Jo, bohužel. Lehká pro

Profile picture for user mila_jj

mila_jj

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

Jo, bohužel. Lehká pro absolventa gymnázia, děs běs pro učební obor. Nechápu, proč upustili od víceúrovně.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Ona je už jen jedna verze. by kytka

Protože vyšší byla volitelná

Profile picture for user kytka

kytka

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

Protože vyšší byla volitelná a neplynula z ní žádná výhoda. Já bych taky raději šla do lehčí a měla jedničku zadarmo než zvolit těžší a riskovat mizernou známku.
Jinak souhlasím, že jednotná matika pro všechny je nesmysl.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Jo, bohužel. Lehká pro by mila_jj

:D do oblíbených. Naprosto

Profile picture for user Carmen

Carmen

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

:D do oblíbených. Naprosto přesný. Mě neštve samotná povinná matika...ale to zpracování a řešení věcí na poslední chvíli, fakt jsem ráda, že mám maturitu za sebou. :/

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

pro Carmen:

Profile picture for user kytka

kytka

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

Mě se maturity taky netýkají, ale nechápu tu snahu o unifikaci. Proč má mít maturitu kosmetička? A k čemu jí bude goniometrická rovnice?
A že to je hurá akce na poslední chvíli tomu nasazuje korunu.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Drabble je super. Maturitu z

Profile picture for user Tora

Tora

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

Drabble je super. Maturitu z matiky bych skousla, kdyby byly jasně dány pravidla a hlavně kdyby nebyla učená jak u nás, kdy jsem na střední škole měla ve čtyřech letech asi šest nebo sedm učitelů matiky, každý chtěl něco jiného a každý vykládal látku jinak, matice dodnes nerozumím a mé znalosti končí někde u procent a trojčlenky. Kupodivu, žiju.
Nicméně kolikrát už mi větší znalosti chyběly - spíš soukromě, když mě něco zaujalo a nedokázala jsem to pochopit. Nejsem vysloveně matematický typ, ale myslím si, že správný učitel by to dokázal vysvětlit i mně.
Proto tak miluju Vědu ve sto slovech.
A drabble si zaslouží kač aspoň sedm, jak těch císařů. Nebo devět, jako kulí v Sarajevu. Káč.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Děkuju za osobní komentář!

Profile picture for user kytka

kytka

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

Matematika je rozhodně fascinující věda, ale asi není lehké ji opravdu dobře učit. Na dobrém učiteli hodně záleží. Já měla štěstí na výbornou matikářku, která mě ovlivnila na celý život.
Věda ve sto slovech je skvělá, nechala bych to vytisknout a poslat do škol jako učebnici. (I když to je spíš o fyzice než o matice.)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Drabble je super. Maturitu z by Tora

Tak s tím něco udělej, Kytko

Profile picture for user mila_jj

mila_jj

11 let 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Tak s tím něco udělej, Kytko :) .
Mně ti matici prostě moc nejdou, ale na tvou báseň o měření poloměru Země dodnes vzpomínám se slzou dojetí v oku.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Děkuju za osobní komentář! by kytka

Naprosto skvělé!

Profile picture for user Aplír

Aplír

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

Naprosto skvělé!
Když jsem doma pravila, že k matematice neinklinuju, protože mi nejde a tak jsem ráda, že mne maturita z ní minula, syn lakonicky pravil hmm, spíš bys měla mluvit o počtech. :D

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Díky!

Profile picture for user kytka

kytka

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

Jakože teď se nematuruje z matematiky, ale z počtů? To je pravda jen z části.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Naprosto skvělé! by Aplír

Já z té matematiky maturovala

Profile picture for user Regi

Regi

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

Já z té matematiky maturovala. Musela jsem. Bylo mým životním omylem, že jsem šla na tehdejší přírodovědnou větev gymnázia. Trauma z výsledku 8 (1+1+2+4 - co myslíš, která známka patřila té matice?) se mě drželo ještě dlouho.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Já maturitu z matiky mám, ale

Profile picture for user P.M.d.A.

P.M.d.A.

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

Já maturitu z matiky mám, ale pro mě to nebyl žádný problém, stejně jako to snad nebude problém pro moje děti. A jakožto účetní pro vlastníky bytů, kteří nedokážou sečíst šest čísel a otravujou, jak jsem k výsledku došla, bych byla ochotná podpořit i povinné plošné přezkoušení celé populace :-)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

No, ač po přečtení KaTužčina

Profile picture for user Kumiko

Kumiko

11 let 2 měsíců zpět
Trvalý odkaz

No, ač po přečtení KaTužčina komentáře se neodvážím vynášet soudy, jakožto dítě školou povinné mě povinné maturity z matematiky netěší. Z matiky bych sice asi maturovala stejně, ale no, nevím, nevím...
Drabble ale moc pěkné. :)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Tohle je parádní! A naprosto

Esclarte

11 let 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Tohle je parádní! A naprosto souhlasím. Kdybych se musela před maturitou mořit s matematikou, tak bych za prvé možná ani k maturitě nešla, protože bych se zbláznila hrůzou, za druhé nevím, jak bych se zvládla připravovat na přijímací zkoušky (pravda, vysoká škola mi stejně na cestě za slibnou kariérou nijak nepomohla). A bohužel nemám ani moc dojem, že by ve mně středoškolská matematika nějak moc rozvíjela logické myšlení, ač jsem měla logické hádanky vždycky ráda. Jenomže jak šlo o počítání, nějak to nebylo ono, a navíc jsem si skoro vždycky zkazila písemku nějakou blbou chybou ve výpočtu.
No nic, nechám těch osobních keců, zaplaťpámbu jsem za vodou, i když to ve výsledku stejně za moc nestojí. Výrok o historicích mě pobavil velmi.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit
  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit