Domů
Společnost pro osvětu spisovatelů

Hlavní navigace

  • O nás
  • Diskuse
  • Autoři
  • Fandomy
  • Filtrování
  • Podpořte nás
  • Přihlásit se (opens in new tab)
Skočit na příspěvky ↓

Drobečková navigace

  • Domů
  • Oči plné hlubokýho autorskýho smutku

Informace

Pokud si chcete zřídit uživatelský účet, napište nám prosím na sos.hp.ff (zavináč) gmail.com. V mailu prosím uveďte zejména to, pod jakou přezdívkou u nás chcete vystupovat!

Uživatelské menu

  • Oblíbené povídky z Padesátky
  • Přihlásit se

Nový obsah

  • Druhá destítková všehochuť – Menolly
  • První desítková všehochuť – Menolly
  • The Talos Principle (robo)kolekce – Sammael
Více novinek

DMD

  • FAQ
  • Pravidla
  • Návod na přidání drabble (opens in new tab)
  • 2026
    • Témata
    • Body za drabble (opens in new tab)
  • 2025
    • Témata
    • Body za drabble (opens in new tab)
    • E-kniha
  • 2024
    • Témata
    • Body za drabble (opens in new tab)
    • E-kniha
  • Starší ročníky
    • 2023
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2022
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
    • 2021
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
    • 2020
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
    • 2019
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2018
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha (opens in new tab)
    • 2017
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2016
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2015
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2014
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
      • E-kniha
    • 2013
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
    • 2012
      • Témata
      • Body za drabble (opens in new tab)
    • 2010

Bingo

  • 2026 Tropické bingo
    • Pravidla
    • Povídky
    • Vylosované tropy
  • 2024 Klišé bingo
    • Pravidla (opens in new tab)
    • Povídky
    • Účastníci Binga (opens in new tab)
    • Vylosovaná klišé
  • 2014 Klišé bingo
    • Pravidla
    • Povídky
    • Účastníci Binga (opens in new tab)
    • Bingo! (opens in new tab)
    • Doporučení

Letní dobročinnost

  • Pravidla
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • Starší ročníky
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
    • 2010
    • 2009
    • 2008

Poezim

  • Pravidla (opens in new tab)
  • 2025
    • Témata
    • Básně

Vánoční nadílka

  • Pravidla
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • Starší ročníky
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
      • Dopisy Ježíškovi
    • 2016
      • Dopisy Ježíškovi
    • 2015
      • Dopisy Ježíškovi
    • 2014
      • Dopisy Ježíškovi
    • 2013
      • Dopisy Ježíškovi
    • 2012
    • 2011
    • 2010
    • 2009
    • 2008

Padesátka

  • Pravidla
  • 2025
  • 2023
    • Bodovací tabulka 2023 (opens in new tab)
  • 2021
    • Bodovací tabulka 2021 (opens in new tab)
  • 2019
    • Bodovací tabulka 2019 (opens in new tab)
    • Upoutávky

Ostatní

  • Články
  • Překladatelova rukavice (archiv) (opens in new tab)

Drupal-web.cz - tvorba a migrace webů v Drupalu. Katecheze. Kniha jízd. Sborová kancelář. Místa reformace.

Oči plné hlubokýho autorskýho smutku

Profile picture for user Julie
Od Julie | Čt, 18. 04. 2024 - 21:10
Ze života

Zavřete oči. Teď vám chvilku budu tykat.

Představ si, že jsi autor. Máš svůj počítač a možná malý zápisník, který nosíš po kapsách a ukládáš do něj své nápady. Vidíš ho? Má modré desky a rohy jsou už celé ošoupané.
Máš práci, která tě uživí. A docela i baví, ale ne tolik jako psaní. Před pár měsíci jsi napsala jeden příběh a uveřejnila ho. Víš, že není úplně nejlepší, ale je tvůj, takže ho máš ráda. Už jen proto, že dokazuje, kdo jsi (jsi autor). Visí na netu, lidé si ho čtou a píšou komentáře. A pak začnou psát glosy.

Něco k tématu, jedním z velkých (nebo alespoň hodně známých) zdrojů informací k respektující výchově je projekt Nevýchova. Nikdy jsem tomu nepropadla dost na to, abych si zaplatila jejich kurz, ale mají bezplatné webináře, které jsou vždy doplněny prožitkovým povídáním, kdy si máte představit, že jste malým dítětem trpícím pod výchovnými chybami rodičů. Máte mít zavřené oči a lektorka vám tyká.
A jo, lektorka s oblibou používá frázi "oči plný hlubokýho dětskýho smutku."

DMD č. 18 pro 18. 4. 2024. Téma: Respektující výchova

:D To je výborný. A smutný,

Profile picture for user strigga

strigga

2 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

:D To je výborný. A smutný, glosy jsou zlo, soucítím s autorem! No a Nevýchova... já k tomu mám takovej ambivalentní vztah. Na jednu stranu mi to občas vážně pomůže podívat se na něco z jinýho úhlu. Na tu druhou mě vytáčí, že moje dítě jaksi obvykle nezapadá ani do jedné z těch škatulek, které se tam řeší :D a na to představování si se zavřenýma očima asi prostě nejsem ten správný typ, vždycky je mi u toho trapně a neumím to asi prožít tak, jak by si autorka představovala. :-)

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Moje děti hlavně hned

Profile picture for user Aveva

Aveva

2 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz
Moje děti hlavně hned nepochopí, že to s nima myslím dobře. Na rozdíl od všech těch příkladovejch dětí, kterým stačí všechno vysvětlit jednou, uklidní se a odkráčí s rodičem do zapadajícího slunce ;o)
  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to :D To je výborný. A smutný, by strigga

Já se u představování blbě

Profile picture for user Julie

Julie

2 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Já se u představování blbě hihňám. A moc se mi líbí, jak zcela bezostyšně jednou na první signální. To už dneska pořádně neumí ani v telenovelách.
Jinak jako mě se obecně myšlenky Nevýchovy líbí, ale přijde mi, že to šíleně ždímaj. Nemluvě o tom, že všechny ty jejich metody fungují pouze pokud rodič klidný a vyrovnaný. Když už se mi křičící dítě vzteky válí po zemi, tak jsem většinou ve stejném stavu.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to :D To je výborný. A smutný, by strigga

Nevýchova to hlavně

Profile picture for user Danae

Danae

2 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz
Nevýchova to hlavně samozřejmě vycucala ze spousty jiných ucelených systémů (Respektovat a být respektován, Pozitivní rodičovství atd.), které počítají a pracují s rodičem stejně jako s dítětem, a to ne formou "že se nestydíte, už byste měli být dospělí a chovat se podle toho".
  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Já se u představování blbě by Julie

Uvést teorii do praxe je

Profile picture for user Aries

Aries

2 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Uvést teorii do praxe je dobrá věc. Tak schválně, jestli to bude fungovat

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

www.vidouci.cz

Profile picture for user Elluška

Elluška

2 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

A proto je lepší poslat svou povídku třeba někam, kde ti dají konstruktivní zpětnou vazbu a nebudou si honit ego nějakými rádoby vtipnými řečičkami :) To přísahám. Zakázala jsem porotcům bejt sarkastický už před mnoha lety.

Nevýchova se objevila až když moje děti byly už dost velké a jedno diagnostikované s autismem, takže ji ignoruju :D Ale já vždycky jela podle instinktu a odstrašujících příkladů z vlastního dětství.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Porotcům čeho, smím-li se

Profile picture for user Rya

Rya

2 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Porotcům čeho, smím-li se zeptat?

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to www.vidouci.cz by Elluška

Jestli toho, k čemu směřuje

Profile picture for user Rya

Rya

2 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Jestli toho, k čemu směřuje odkaz, tak to jako vážně? Protože to si zrovna pamatuji jako rejdiště rádobyvtipných "hlásek porotců". Ale možná to pak přestalo, co já vím. Nicméně pro mě se tím ta soutěž dostala zcela pod jakoukoliv úroveň, v životě bych do ní neposlala ani řádku. Jestli se to nějak zlepšilo, pak skvělé a klobouk dolů!

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Porotcům čeho, smím-li se by Rya

Reformace!

Profile picture for user Elluška

Elluška

2 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Ano. Děkuji. Mně tam říkají "hlavní metodik slovního hodnocení" a peru to do těch porotců pod tlakem. Vychovávám je velmi bez respektu :))) Bez respektu k nějakým potřebám "bejt vtipný". Děláme třeba i cally s těma novýma, kde si dáváme tipy, jak napsat zpětnou vazbu tak, aby byla užitečná. Prostě mi jednoho dne asi před šesti lety došla trpělivost s glosama a předváděním se, upřímně. Vtipkujeme si jen mezi sebou v porotcovský diskusi - ale nějak to nemáme potřebu ukládat a zveřejňovat. Nebo možná nemáme čas na blbosti, jak jsme starší. Tak nám třeba něco zase pošli :) pod tím odkazem máme nový webovky.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Jestli toho, k čemu směřuje by Rya

Tak to jsem ráda! Ale asi

Profile picture for user Rya

Rya

2 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Tak to jsem ráda! Ale asi nepošlu, protože už moc nepíšu a moji soutěživost uspokojil jeden Mlok, asi jsem přece jen soutěživá málo :-). Až vyrostu a budu v důchodu, tak třeba! Na webovky se ráda mrknu (v květnu!).

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Reformace! by Elluška

Jestli ještě někdy něco

Profile picture for user Julie

Julie

2 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Jestli ještě někdy něco příslušně dlouhého a žánrového napíšu, tak to třeba zkusím. A je to krásný titul!

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Reformace! by Elluška

Ó, autore! Spisovatelský úděl

Profile picture for user Birute

Birute

2 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Ó, autore! Spisovatelský úděl je někdy těžký. /teskník
A drabble do oblíbených.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Oh yes!

Profile picture for user Danae

Danae

2 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz
Oh yes! (Nevýchova mě sere, protože využívá k výchově rodičů hlavně zahanbení a to je hodně blbá a hlavně krátkodobá strategie.)
  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Díky! Myslela jsem, že si to

Profile picture for user Rya

Rya

2 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Díky! Myslela jsem, že si to myslím jenom já!

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Oh yes! by Danae

Já si to taky myslím :D

Profile picture for user Elluška

Elluška

2 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Já si to taky myslím :D
Funguje to jen určitým typům dětí a rodičů.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Díky! Myslela jsem, že si to by Rya

K tomu všemu prostě navíc

Profile picture for user Kleio

Kleio

2 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

K tomu všemu prostě navíc nesnáším, jak ta ženská mluví.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Oh yes! by Danae

Jo? Hele, mě to přijde ještě

Profile picture for user Julie

Julie

2 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Jo? Hele, mě to přijde ještě docela dobrý. V porovnání s takovýma těma, co tě přesvědčí, že již ve třech měsících jsi své dítě nenávratně traumatizovala.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Oh yes! by Danae

Já s tebou tak napůl

Profile picture for user Tess

Tess

2 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Já s tebou tak napůl souhlasím a napůl nesouhlasím.
Když jde autor s kůží na trh, je to vždycky risk. Na svých přenáškách říkávám: Bacha, internet je zlej. Tím nemyslím jen komentáře na prvotinku, ale třeba i recenze na knihy, na povídky. Než něco zveřejníte, uvědomte si, že to můžou vidět lidi, kterým se to nemusí líbit a mentálně se na to připravte.
Jak autor jsem byla "obětí" některých z hlášek - poznala jsem se. Těšila jsem se na to, vždycky. Vím, že každý není nastavený stejně...
Jako čtenář jsem se jen dobře bavila.
A jako porotce jsem si připomínala některé kultovní povídky/slovní obraty.
Myslím, že cílem hlášek nikdy nebylo ranit, a že z velké části vymizely proto, že už prostě... ranily. Je možné, že se jimi vždycky někdo cítil ublížený, a to mě mrzí. Ale posunulo se i vnímání zpětné vazby obecně, mám takový dojem. Změna je součástí světa. A protože ubližování není vtipný, tak hlášky, které ubližují, taky nejsou vtipný. Takže nejsou. Mrzí mě, že se autoři nedívají na své povídky s nadhledem? Mrzí. Ale to je můj problém a ne jejich.
Glosy jsou potom úplně jiná kategorie a mám takový dojem, že už se nenosí. Vyšly z módy. Produkovat kvalitní glosy je zatracená práce, to jednak. Druhak prostě glosátorky vystárly - můžeš glosovat, když je ti dvacet. Když glosuješ ve čtyřiceti, honíš si triko. A potom, glosvhodná díla jsou nejenom ta až objevně třeskutě blbá, ale zároveň i s určitým nastavením autorky (převážně autorky). Nemyslím si, že by ani špatné glosátorky někdy sáhly po prvotině rozklepaného ptáčátka. Arogance, sebestřednost a přehnané sebevědomí bylo to, co připoutalo pozornost, právě kvůli humornému kontrastu nafoukanosti a ubohé kvality.
No a v kvalitnějších glosách se ukrývala i konstruktivní kritika.
Glosuju si občas? Jo, někdy si glosnu něco pro sebe, vysloveně v sebeobraně. Odstavec dva, nemám čas, píšu. Mnohem radši mám ale dialog s autorem který ho někam může posunout. A vždycky se předem ptám, jak "zlá" smím být (zdravím Killmana).
Nechci lidem ubližovat, ale ráda do nich šiju.
Ptám se.
Ne znamená Ne.

Takže to není postoj "my jsme si s tím prošli, proč ne oni". Nám (mluvím o své sociální bublině) to nevadilo. Jim to vadí. O tom to je. Vadí jim to proto, že jsou odmalička víc hýčkáni a chodí se kolem nich po špičkách? Nebo proto, že jim to vadilo vždycky (jiná sociální bublina) a teď se ozvou? To asi není tak důležitý.
Na vymizelých hláškách mě nejvíc mrzí, že ublížily.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

Já s tebou vlastně taky napůl

Profile picture for user Julie

Julie

2 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Já s tebou vlastně taky napůl souhlasím a napůl ne. Jako je pravda, že nadhled nad vlastníma povídkama (vlastně vlastním čímkoli) a schopnost nestavět si na tom svoji identitu je zatraceně užitečná schopnost. Ale to jsme pak už u tý respektující výchovy a otázky, jestli se vybuduje otužováním tváří v tvář kruté realitě, nebo postupným budováním sebevědomí.
Neříkám, že glosy někdy nebyly sranda a že by pro autora neměly žádnou přidanou hodnotu, ale dost často byly hodně osobní. A proto ubližovaly. Hlášky byly za mě hlavně děsně neprofesionální. Ale o tom všem jsme si už povídaly tisíckrát, co? :-)
Ale zaujalo mě, jak píšeš, že tobě (vám) glosy nevadily. Já mám dojem, že naše generace byla hodně naučená, že nám prostě věci vadit nemají. Kdybych to brala podle sebe (a fakt ti nechci nic podsouvat, beru, že to máš jinak), tak existovalo určitý období, kdy kdy bych prostě nepřiznala, že mi glosy na mojí povídku vadí, protože bych si připadala trapně, protože mám přece být silná drsná holka, která trochu zábavy na svůj účet snese a zvládne se u toho taky zasmát (vlastně mi to někdy vzadu v hlavě jede i teď).
Přijde mi fajn, že dneska je to už jinak. Že lidé umí říct jo, tohle mi vadí, tohle prosím nedělej. Nebo třeba, hele, tohle by mohlo někomu vadit. Je možný, že se to sem tam zhoupne do opačnýho extrému, ale obecně mi to přijde zdravější.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Já s tebou tak napůl by Tess

Jako upřímně, žádnou moji věc

Profile picture for user Tess

Tess

2 roků 1 měsíc zpět
Trvalý odkaz

Jako upřímně, žádnou moji věc nikdo neglosoval, takže nemůžu jistě vědět, že by mi to vadilo. Ty, co jsem do Vidoucích kdysi posílala, tak na obojí byly hlášky a s jistotou můžu říct, že mi nevadily. Nemyslím si, že u mě konkrétně to bylo naučené, spíš to bylo osobnostním nastavením a tím, že mám mladšího bratra, s kterým jsme do sebe šili.
Jo, na některé z věcí, co jsem dávala ať na internet tak do tisku se mi objevily občas i hnusné recenze... pomyslela jsem si něco o hrbu, kam my můžou vlízt, ale pravda, ty zabolely. Protože byly adresně spjaté s tím dílkem...
Pamatuju si jednu: Tohle je nejhorší věc, co jsem kdy četl!
Zabolelo to, ale neodolala jsem a odpověděla: Ale četl jsi to, co?
Osobnostní nastavení, no.
Jsem ráda, když lidi řeknou na rovinu, že jim něco vadí a netančí kolem toho tanečky. To respektuju.
Mrzí mě, když lidi mají dojem, že by jim něco MĚLO vadit. Nebo že by to mělo vadit někomu jinému. Třeba i když se jasně vyjádřil, že mu to nevadí. Oni přiběhnou a křičí: Ne, to ti přece vadí, nemusíš se přetvařovat, my sami nejlíp víme, co chceš!
Jako abychom si rozuměly, když se řekne: Tohle by MOHLO někomu vadit, tak s tím problém nemám, jen když je to direktivní zachranitelský sebepolácávačský po rameni.
Glosovat veřejně nebudu už nikdy, prostě by to bylo trapný, taky jsem se někam za patnáct let posunula. Neveřejně někomu občas Ko posunu, protože tak. Autora to bolet nebude a já si vybiju frustraci.
Kritizovat veřejně prosím ano, i když radši osobně než na internetech, sarkasmus level max. Osobně, protože to se dá snáz stopnout a nikdo to nemůže po letech vytáhnout a plakat.
Dělám přednášky, některé z nich jsou sarkastické a na léto plánuju jednu úplně nekorektní. Ale u takových to už dávám vědět předem, protože chápu, že někdo (z posluchačů) se přitom necítí dobře. A někdo zase jo.
Je to hra a divadlo.
Tak.

  • Pro vkládání komentářů se musíte přihlásit

In reply to Já s tebou vlastně taky napůl by Julie