Moje články

  • Obrázek uživatele Katie

    Zkusit se má všechno

    Úvodní poznámka: 

    Večírek na Olympu se poněkud protáhl a Zeus značně posílený vínem začal ostatním vypravovat o dětech.

    Varování: 

    Nějaké sexuální narážky, ale nic explicitního.

    Drabble: 

    Manželské děti jsou základ. A povedly se mi, ne že ne! Zkusit jiné bohyně je skoro povinnost. Pak smrtelnice. Po nějaké době vás to ale omrzí.

    Tak jsem začal vymýšlet různý zpestření. Třeba vejce. Labutí, myslím. Ptáci, na ty jsem byl vždycky odborník.

    Héra ale do mě pořád hučela, to se ti to plodí, když nemusíš rodit, co?

    To jsem si nemohl nechat líbit a rozhodl jsem, že další dítě porodím sám! Ale chápete něco mi chybělo, něco přebývalo.. Dal jsem si ji místo toho do hlavy. Ale nemyslete si, že to bylo jednoduché! Celej měsíc jsem ji tam nosil!

    Závěrečná poznámka: 

    Labutí vejce měl s Lédou a narodila se z něj Helena. Další ptačí příhoda je nemocná kukačka, ve kterou se proměnil, když chtěl sbalit Héru. A dítě, narozené z jeho hlavy, je pochopitelně bohyně moudrosti Athéna.

  • Obrázek uživatele Katie

    Hotel

    Drabble: 

    Majitel hotelu přemýšlí, jak ubytovat hosty do svých 100 pokojů, aby rychle zjistil, kde je kdo.

    Když si budu psát seznam všech lidí a k nim jejich číslo pokoje, budu muset vždycky projít celý seznam, abych našel daného člověka...

    Už vím! Přiřadím každému písmenu ve jménu číslo, který odpovídá pořadí v abecedě, pak je sečtu a vezmu zbytek po dělení 100 a do toho pokoje ho dám.

    Ale co když takhle vyjdou dva lidi do jednoho pokoje? Nebo dokonce víc?

    Tak je prostě dám do dalšího a v tom původním nechám lísteček, který mi řekne v jakém ten človek je.

    Závěrečná poznámka: 

    Podobně jako hoteliér ubytovával své hosty, se dají v počítači ukládat data do tzv. hashovací tabulky.
    První krok je funkce, která pro každou položku spočte číslo řádku, do kterého se uloží. V drabble je použit zbytek po dělení. Ideálně by funkce měla dávat data do různých řádků, ale k nějakým strkanicím samozřejmě může dojít.
    Jak takové kolize vyřešit je druhý krok, v drabble hoteliér použil zřetězení, ale existují i jiné způsoby.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hash_table

  • Obrázek uživatele Katie

    Teoretická část přijímací zkoušky do cechu vrahů

    Fandom: 
    Drabble: 

    1) Který z následujících obyvatelů Ankh-Morporku je absolventem školy cechu vrahů? (Bonusová otázka: Jaká je odměna za jeho inhumaci?)
    a) Samuel Elánius
    b) Kolík Aťsepicnu
    c) Havelock Vetinari

    2) Kde stojí budova cechu vrahů?
    a) ve Filigránské ulici
    b) v ulici Melasového dolu
    c) ve Stínově

    3) Jaké je moto cechu vrahů?
    a) Dvakrát měř, jednou řež.
    b) Žádné zabíjení bez placení.
    c) Černá není potmě vidět.

    4) Napište pět jedů a popište jejich výhody a nevýhody.

    5) Osoba, kterou máte eliminovat, bydlí v pátém patře a nikdy nevychází ven. Jak budete postupovat? Zaměřte se na minimalizaci škod na majetku.

    Závěrečná poznámka: 

    Správné odpovědi:
    1: c) Havelock Vetinari
    2: a) ve Filigránské ulici
    3: b) Žádné zabíjení bez placení.

  • Obrázek uživatele Katie

    Jarní úklid

    Drabble: 

    Jednou z povinností bohyně Léthé bylo na jaře vyčistit řeku od vzpomínek, které se v ní za celý rok nahromadily. Hádes si myslel, že je hází do Tartaru. Nakonec tam skončily, ale předtím je odnesla na tradiční puzzle večírek se Styx a Acherón, kde se je snažily poskládat dohromady.

    "Už jste našly nějakého násilníka? Já tu mám pořád samé oběti."

    "Tady máš chybu, tahle vzpomínka je od muže a tahle od ženy."

    "Myslíte, že by někdo mohl trpět hlady a zároveň se mu ostatní smáli, že je tlustý?"

    Vzpomínky, které tam lidi nechávali, nebyly moc hezké, ale to jim nevadilo.

  • Obrázek uživatele Katie

    Učení z hlubin

    Úvodní poznámka: 

    Na virtuálním cvičišti.

    Drabble: 

    Dnes se budeme učit, jak rozpoznávat zvíře na obrázku. Neurony, seřaďte se do vrstev, prosím.

    Všichni v první vrstvě dostanou jeden pixel, pořádně si ho prohlédněte a předejte zprávu svým oblíbeným kamarádům v další vrstvě.

    Druhá vrstva, neflákejte se a řekněte třetí vrstvě, co jste se dozvěděly od vrstvy první!

    (...)

    Poslední vrstvo, jaké jsou výsledky?

    "Na 10 % je to slon, 13 % kočka, 25 % pes a 52 % žirafa."

    No, byl to papoušek. Ale nevadí, zavolejte do hlubin, ať si podle toho všichni upraví své kamarády a jedeme dál.

    První vrstvo, mám tu pro vás další obrázek, postup už určitě dobře znáte...

    Závěrečná poznámka: 

    Co má společného automatické rozpoznávání obrázků, strojový překlad nebo třeba počítač hrající šachy? Všechno dnes používá hluboké neuronové sítě.

    Aby ale fungovaly, musí se nejprve naučit, co vlastně mají dělat. Tzv. neurony jsou seřazené do vrstev a každý má nějak nastaveno, jakou část hodnoty, kterou dostal od předchozí vrstvy, pošle jakým neuronům v následující vrstvě. Na začátku jsou tyto váhy nastaveny náhodně, ale během trénování se postupně upravují podle toho, jak moc byla jaká předpověď přesná.

    Pěkné video, které podobně jako drabble ukazuje tento základní princip na rozpoznávání obrázků, najdete tady.

  • Obrázek uživatele Katie

    Oprava silnic a pár květů

    Úvodní poznámka: 

    V kanceláři městského radního pro dopravu.

    Drabble: 

    Plánování oprav je fuška. Pokud zůstanou dvě sousedící silnice neopravené, lidi se naštvou. Ale peněz je málo. Jak to udělat, aby se mohlo opravit co nejméně silnic?

    Zkusím to nakreslit nějak náhodně.

    Teď už nemůžu žádnou opravu vyškrtnout, ale nešlo by to lépe? Tady je cesta složená z opravené, neopravené a opravené silnice. Když to změním na neopravenou, opravenou a neopravenou, mám hned o opravu méně!

    Nějaké další podobné střídavé cesty? Tahle vypadá jako kytka - stonek a pak okruh jako květ. Ale do květu může vést jen jedna neopravená silnice, takže ho rovnou můžu rovnou nahradit jednou velkou křižovatkou, ne?

    Závěrečná poznámka: 

    Problému, jak vybrat co nejvíce silnic, které spolu nebudou sousedit, se říká maximální párování (chceme popárovat co nejvíce křižovatek). Řeší se tzv. Blossom algoritmem, který postupně hledá zlepšující cesty a květy neboli kružnice liché délky nahrazuje jedním vrcholem. Podrobnější popis včetně obrázků je třeba tu.

  • Obrázek uživatele Katie

    Nejkratší cesta

    Úvodní poznámka: 

    Představte si skupinu měst, spojených silnicemi různých délek. Jak nalézt nejkratší cestu, která navštíví každé město právě jednou? Třeba pomocí mravenců.

    Drabble: 

    Na začátku vypustíte z prvního města skupinu mravenců a dáte jim za úkol obejít všechna města právě jednou. Mravenci se nejprve na každé křižovatce rozhodují úplně náhodně a jejich nalezená řešení proto nebudou moc dobrá.

    Síla mravenců je ale ve feromonech, které po cestě vypouštějí. Čím kratší je cesta, kterou konkrétní mravenec našel, tím víc feromonů na jejích silnicích zanechá.

    Mravence takhle vyšlete ještě několikrát, ale teď už je necháte s větší pravděpodobností vybírat "voňavější" silnice.

    Postupně bude chodit po kratších (a tedy lepších) cestách stále více mravenců a pokud budete mít štěstí, možná takhle najdete dokonce i optimální řešení.

    Závěrečná poznámka: 

    Hledání nejkratší cesty mezi skupinou měst tak, abychom každé navštívíli právě jednou, je úloha, které se v informatice říká problém obchodního cestujícího. Patří do skupiny problémů, na které neexistuje algoritmus, který by je uměl efektivně vyřešit.

    Typicky se proto používají nějaké heuristiky, které se snaží najít když ne optimální, tak alespoň co nejlepší řešení. Jeden z přístupů jsou různé algoritmy inspirované přírodou, jako například zde popsaná optimalizace mravenčí kolonií.

  • Obrázek uživatele Katie

    I bohové si musí pomáhat

    Úvodní poznámka: 

    Radši třeba 15+.

    Drabble: 

    Hestia si povzdechne: "Jak mám být bohyně rodiny a domova, když Řekové o žádnou rodinu nestojí? Hrajou na lyru, aby uctili Appolona, chodí na lov, aby potěšili Artemis, ale že by plodili děti, to ne."

    "Je to opravdu tak hrozné?" snaží se ji podpořit Deméter.

    "Je, Athéna mi to spočítala. Poslyš, Deméter a nemohla bys s tím trochu pomoct? Když zvládneš přesvědčit rostliny..."

    "Tak je pravda, že jsou ty mé mystérie trochu nudné, možná bych je mohla trochu zpestřit."

    V tu si k nim přisedne Dionýsos: "Nechceš trochu mé speciální révy? Po ní vždycky nevím, na jakou nymfu dřív skočit."

    Závěrečná poznámka: 

    Velké mystérie byly náboženské slavnosti na počest Deméter, které pravděpodobně obsahovaly i sexuální rituály.

  • Obrázek uživatele Katie

    Nová doba

    Drabble: 

    Nejprve Persefona trucovala. Co si o sobě ten morous Hádes myslí? Unést ji do téhle hnusné díry?

    Po týdnu se ale začala nudit a rozhodla se vydat na obhlídku svého nového panství.

    Nejprve se skamarádila s Kerberem a pomocí bylinek, které dostala jako svatební dar od své matky, ho odblešila.

    Zajistila převozníku Cháronovi přestávku na oběd.

    Po dalším týdnu se opatrně zeptala Háda, jestli by nemohla někdy duše rozřazovat ona.

    Hádes, potěšen představou, že bude moct trávit více času v Tartaru, jí s radostí vyhověl a tak začala Persefona na Elysijská pole kromě hrdinů pouštět také filozofy a další myslitele.

  • Obrázek uživatele Katie

    Mluviti stříbro, mlčeti zlato

    Drabble: 

    Midas jako každý den polehával na stráni a poslouchal písně svého nového přítele Pana.
    "Hraješ dobře, ty starý kozle, žádný hudebník z mého paláce se ti nemůže rovnat."
    Pan potěšeně pokračoval ve hře.
    "Co lidský hudebník, ani samotný Appolon se ti nevyrovná!"
    "Myslíš?" Pan byl sice na svoje umění hrdý, ale porovnávat se s Appolonem?
    "Samozřejmě! Co kdybys poprosil Tmola, ať si vás poslechne? Určitě mi dá za pravdu!"

    ***

    "Appolon je lepší?! S jeho kýčovitým brnkáním na lyru? Zbláznil ses?! Vyměnil sis snad uši s tímhle oslem?"
    "Jak se opovažuješ znevažovat boží rozhodnutí?! Za tvou drzost narostou oslí uši tobě!"

  • Obrázek uživatele Katie

    Nový vynález Leonarda da Quirm

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    NESOUTĚŽNÍ

    Drabble: 

    Leonardo da Quirm nesl lordu Vetinarovi ukázat svůj nejnovější vynález.

    "Takže, jak se ta věc jmenuje?"
    "Říkám tomu Malý strojek, který změní barvu podle emocí člověka, co ho drží."
    Vetinari kývnutím přivolal opodál stojícího komorníka. Ten opatrně převzal přístroj od Leonarda a přístroj začal okamžitě svítit šedě.
    "To znamená strach, pane." Přístroj začal svítit ještě o něco jasněji.

    Patricij ho od komorníka převzal a přístroj okamžitě zhasl.
    "To je zvláštní, že by přestal fungovat Malý váleček, který dodává energii? Ale dával jsem dneska nový..."
    "Vše je v pořádku, můžeš jít." Vetinari se nepatrně usmál a strojek vydal slabou oranžovou záři.

  • Obrázek uživatele Katie

    Pohádka o viru a pískovišti

    Úvodní poznámka: 

    Trochu jiný vir.

    Drabble: 

    Žil byl jeden vir. Nevznikl ale žádnou mutací, nýbrž ho vytvořil jeden hacker a místo kapének dával přednost e-mailovým přílohám. Navenek se tvářil jako roztomilé video s koťátky, ale ve skutečnosti se snažil zahltit celý počítač. Nic strašlivého, měl i horší příbuzné, ale pár nadávek díky tomu vždycky vyloudil. Nadávky, to bylo jeho.

    Jednou takhle dorazil do schránky dalšímu člověku a po stažení se začal množit. Ve chvíli, kdy zaplnil celou kapacitu se ale stalo něco neočekávaného. Nejen, že se člověk, který ho spustil, vůbec nenaštval, ale navíc ho něco vymazalo. Chudák vir byl totiž vypuštěn pouze na malé pískoviště.

    Závěrečná poznámka: 

    Sandbox (neboli pískoviště) se v informatice říká principu, kdy spouštíte neznámý kód tak, aby neměl přístup k důležitým částem systému. Vlastně ho dáte do takové karantény.

  • Obrázek uživatele Katie

    Opravdová šifra

    Drabble: 

    Nepatří metoda RSA či patří tam mezi naše nejmilejší a nejstarší oblíbence?
    Způsoby, které jsou u šifrovaného sdělení, přenosu a zprávy důležité:
    Dat nesmí být mnoho. Tady se využívá především toho, že zpráva je kratší a že to tak je. Rozložení slov velkých drabblat je sto čísel. To zde není vůbec podstatné.
    Na vyluštění bude třeba znát hlavně prvočísla. Teď je to už jednoduché. Nebo stále těžký, složitý ba nevyřešitelný problém? Tak na to se podívejme! Zázračný způsob, který by nám pomohl, neexistuje. Vem n-tá slova, žádný trik, efektivní při počítání musíš být. Vlastně jen jednoduchý algoritmus.
    Tak do toho!

    Závěrečná poznámka: 

    Řešení:
    Metoda RSA patří mezi nejstarších způsoby šifrovaného přenosu dat. Využívá toho, že rozložení velkých čísel na prvočísla je těžký problém, na který neexistuje efektivní algoritmus.

  • Obrázek uživatele Katie

    Povedené přistání

    Fandom: 
    Drabble: 

    Tonička Bolavá postavila na zídku před domem Zvláštní mazání na ovce a ještě se vrátila do domu pro kousek chleba.

    Najednou se od krkavce kroužící nad domem odpojila malá modrá tečka a rychle se začala snášet na zem. Těsně předtím, než se piktomužík zaryl hlavou do země, srazil láhev s mazáním, která spadla na zem a rozbila se.

    Tonička vyběhla z domu jen o pár okamžiků později, že se celá zem pokryla Nac mac Fígly.
    "Neboj sa paňo, my sa o mazadlo na béhovada postaráme."
    "Ajto, ajto, nae kapka sa neztrati."

    "Hamiši! Neříkal jsi, že už jsi se naučil mířit?!"

  • Obrázek uživatele Katie

    Jedinečná nabídka

    Fandom: 
    Drabble: 

    Společnost Sueh Temorp jistě všichni dobře znáte.
    Nejprve jsme bojovali proti plýtvání potravinami, především živočišnými výrobky. Určitě si vzpomínáte na náš populární slogan: "Palte kosti a tuk, ne maso!"
    Poté jsme se naplno pustili do energetických dodávek široké veřejnosti.

    Nyní jsme se rozhodli rozšířit naše pole působnosti o marketingové služby. Jako první vám přinášíme nabídku reklamní plochy pro ukázku vašich chirurgických dovedností.

    Nabízíme:
    * Neopakovatelná příležitost pouze pro vás.
    * Smlouva na dvanáct generací.
    * Reklamní plocha umístěná na skále v pohoří Kavkaz.
    * Bilboard se každý den obnovuju, vhodné tedy i pro výuku a zdokonalování se.
    * Nejvhodnější pro extrakci vnitřních orgánů, např. jater.

    Závěrečná poznámka: 

    Určitě jste odhalili, že jde o příběh Promethea (pozpátku suehtemorP).
    Prometheus chtěl přelstít bohy a místo masa jim obětovat kosti a tuk.
    To se bohům nelíbilo a potrestali lidi tím, že jim sebrali oheň, který pro ně Prometheus znovu ukradl.
    Za to byl přikován ke skále v pohoří Kavkaz a odsouzen k tomu, aby mu dvanáct generací orlů každý den vyrvalo játra, které mu do druhého dne opět dorostou.

    Neviditelný fandom: 
  • Obrázek uživatele Katie

    Šetřete si věštby

    Drabble: 

    ŠOKUJÍCÍ ODHALENÍ Z DELFSKÉ VĚŠTÍRNY!!!!!

    Chodíte si pro rady k věštcům? Dejte si pozor!!! Náš zdroj, který má blízký vztah se samotným Apollónem, nám prozradil, že každý smrtelník má povoleny jen TŘI VĚŠTBY ZA ROK! Všechny další věštby budou automaticky NEGATIVNÍ!!!
    Pýthia odmítla naší zprávu komentovat, je tedy jasné, že o tom ví a chce si pouze NAMASTIT KAPSU! Dokonce zlevnila její nabídku 5 PLUS 1 VĚŠTBA ZDARMA!!!

    Exkluzivní vyjádření udatného Hérakla: "Dvanáct let jsem strávil plněním těch pitomých úkolů! Kdybych věděl, že mám na rok jen tři věštby, nevyplýtval bych si je na zjišťování zájmů dívek a hledání sandálů!"

    Závěrečná poznámka: 

    Pýthia byla asi nejznámější věštkyně v Delfské věštírně.
    Hérakles se po zabití svých dětí vydal právě do Delf, aby zjistil, jak má svůj zločin odčinit. Bylo mu řečeno, že musí splnit deset úkolů králi Eurysthonovi.

  • Obrázek uživatele Katie

    Optimální jídelníček. Nebo ne?

    Drabble: 

    Sestavit vhodný jídelníček za co nejmenší cenu je hračka.

    Pro každou potravinu zavedu proměnnou, která bude vyjadřovat její množství. Zřejmě musí být aspoň nula.

    Když vynásobím každou proměnnou cenou daného jídla a všechno sečtu, vyjde mi cena mého jídelníčku. To bude funkce, kterou chci minimalizovat.

    Nakonec vezmu množství jednotlivých živin v každé potravině a sestavím nerovnice, které mi zajistí, že budu jíst doporučený počet kalorií, vitamínů a podobně.

    Teď už jenom nechat počítač, aby tuhle soustavu nerovnic vyřešil.

    ***

    500 galonů octa denně? To nezní moc lákavě. Co když ho odstraním?

    ***

    200 bujonových kostek. Asi na tom budu muset ještě zapracovat.

    Závěrečná poznámka: 

    Celou historku o Georgovi B. Dantzigovi si můžete přečíst třeba tady.
    https://www.mpi-inf.mpg.de/fileadmin/inf/d1/teaching/winter18/Ideen/Mate...

    Postup, při které se řeší tzv. optimalizační úlohy pomocí soustavy nerovnic, se nazývá lineární programování a i když to z drabble nemusí být na první pohled zřejmé, jde o velmi významnou metodu.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Linear_programming

  • Obrázek uživatele Katie

    Na dovolené

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    Bábi Zlopočasná a Stařenka Oggová se vydaly na dovolenou k moři.

    Drabble: 

    "Esme, co kdybychom si daly nějaký ten koktel?"
    "Jakej kotel, prosimtě?"
    "Ne kotel, koktel. Prý moc dobrý cizozemský pití, povídal náš Jeník. Třeba tohle moje to, co říkáš?"
    "Kup si brejle, píšou tam mojito."
    Stařenka nasadila svůj nejvřelejší úsměv: "Duo mojíto, šupyto presto presto."
    Barman, který už chvíli přemýšlel, jestli mají opravdu i v téméř čtyriceti stupních ve stínu pod vlněnými sukněmi podvlékačky, před ně postavil dvě sklenice.
    Bábi Zlopočasná si opatrně usrkla: "Že ten mátový čaj dávají studený a ještě s kostkama ledu bych překousla. Ale proč do toho dávají tenhle sosák, to vážně nechápu. Copak jsem nějaký čmelák?!"

  • Obrázek uživatele Katie

    Až přijde čas

    Úvodní poznámka: 

    Kdysi na Olympu.

    Drabble: 

    Afrodita si povzdechne: "Kdy už ta hloupá válka skončí? Od začátku jsme neměli ani jeden večírek..."
    "Ráda bych ti připomněla, milá nejkrásnější, že tahle válka začala především kvůli tobě!" rýpne si Athéna.
    "Hlavně je to zábavnější než večírky!" zapojí se do rozhovoru veselý Poseidon. "Včera jsem vyhrál sázku nad Diem!"
    "Já sice proti spravedlivé válce nic nemám," Athéna se významně podívá na Afroditu, "ale co kdybych Řekům poradila takovou malou lest..."

    ***

    "Ano! To chci rozhodně vidět!"
    "No já nevím, myslíte, že jsou Trójané vážně tak hloupí?"
    "Jsou to Trójané!"
    "Pravda. Ale stejně ještě chvíli počkej, dvouletá válka, co to je..."

  • Obrázek uživatele Katie

    Zakázané ovoce

    Drabble: 

    "Jsi si opravdu jistá, že nás tu nikdo nenajde, Thetis?"
    "Neboj, tohle je moje zátoka, sem si nikdo netroufne."
    Athéna se rozhlédne kolem a pomalu si rozváže pásek u tuniky.
    "Víš, jaká by to byla ostuda, kdyby nás při tom někdo viděl?"
    "Ty jsi ale strašpytel. A navíc, byl to tvůj nápad!" směje se jí už nahá Thetis.
    "Můj nápad, můj nápad," mumlá si trochu zahanbeně Athéna. "Já nevím, kdo při tom tajně pozoruje svoje vlastní nymfičky."
    Thetis se snaží změnit téma: "Kde máš kolíčky?"
    "Já myslela, že jsi je brala ty! Tak to si to praní dneska asi nevyzkoušíme..."

    Závěrečná poznámka: 

    Thetis je mořská bohyně a mimo jiné matka Achilla.

  • Obrázek uživatele Katie

    Rozděl a slij

    Úvodní poznámka: 

    Na tohle téma nešlo napsat nic jiného...

    Drabble: 

    38 15 91 42 5 27 23 30
    Tolik čísel, jak je jenom setřídit... Co je rozdělit na menší skupiny?

    38 15 91 42 | 5 27 23 30
    Lepší, ale pořád je jich moc.

    38 15 | 91 42 | 5 27 | 23 30
    Skoro, ještě jednou.

    38 | 15 | 91 | 42 | 5 | 27 | 23 | 30
    Super, jednotlivé části jsou setřízené, teď to jenom dát dohromady.

    15 38 | 42 91 | 5 27 | 23 30
    A ze čtyř částí uděláme dvě...

    15 38 42 91 | 5 23 27 30
    Poslední velké slévání.

    5 15 23 27 30 38 42 91
    Tadá! A je setřízeno!

    Závěrečná poznámka: 

    Rozděl a panuj se v informatice říká principu, kdy se problém rozdělí na menší podproblémy, ty na ještě menší a tak dále, dokud nezbydou části, které mají triviální řešení. Výhoda takových algoritmů spočívá především v tom, že se jednotlivé části mohou řešit současně a nezávisle na sobě.
    Typickým rozděl a panuj algoritmem je Mergesort, který slouží k seřazení prvků. Nejprve je dělí na poloviny, dokud nedojde k jednotlivým prvků, které jsou už samostatně samozřejmě správně setřízené. Pak jde v opačném směru a části postupně slévá už ve správném pořadí.

  • Obrázek uživatele Katie

    Dobrovolníci?

    Úvodní poznámka: 

    Malá místnost, kdesi na Olympu...

    Drabble: 

    "Athéno? Nechceš jít? Jako dcera?"
    "Milá Héro, možná si zapomněla, já jsem bohyně moudrosti. Proč nejdeš ty? Jako manželka?"

    "Artemis?"
    "Tss, ani náhodou, byla jsem s ním včera a stačilo mi to."

    "Já mám na dnešek naplánované tsunami, bohužel."
    "Já..." začne Hádes.
    Persefona mu skočí do řeči: "My budeme mít přece spoustu práce s tím Poseidonovým tsunami, miláčku."

    Héra se zoufale rozhlíží po místnosti...

    "Já bych možná šel... ale bohužel mi někdo," Hefaistos se významně podívá na Héru,"jako malému zlomil nohy."

    Náhle se otevřou dveře a vejde dobře naladěný Zeus: "Tak co, kdo si se mnou dneska půjde zaběhat?"

  • Obrázek uživatele Katie

    Nejlepší přítel každého programátora

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    Nejen pro DMD jsou důležité kachničky.

    Drabble: 

    Jsou chyby jako chybějící závorka. Ty najde každý slušný editor.

    Jsou chyby, kde jste jedničku přičetli místo odečtení. Prostě zkusíte tu druhou možnost.

    A jsou chyby ve zdánlivě správném kódu. Pak přichází na řadu ona. Gumová kachnička.
    Frustrovaný programátor si jí začne stěžovat. Vysvětlovat, proč je jeho kód správně. Že vůbec není důvod, aby dával špatný výsledek.

    "Vstup si uložím sem, to je jasné... Přičtu k tomu tuhle proměnnou. Samozřejmě, co jiného? A s výsledkem přece zavolám tuhle funkci. Kde je tady chyba?! Všechno je správně... Aha! Já to musím vlastně nejdřív vynásobit dvěma! Díky, kachničko, že jsi mě vyslechla!"

    Závěrečná poznámka: 

    A když nepomůže kachnička, vždycky je tu Stack Overflow.

  • Obrázek uživatele Katie

    Vždy tam nějaká je

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    Nahrazuji 6. téma: Naostro.

    Každodenní život prográmatora...

    Drabble: 

    Nejprve jsem zkoušela program procházet a psát si postupně hodnoty na papír.
    Nešlo mi to, vždy jsem něco přehlédla.

    Pak jsem si hodnoty proměnných vypisovala na výstup.
    Zásadně jsem k nim nepsala, co znamenají, myslela jsem si, že se v nich vyznám i bez toho.
    Na konci jsem měla kód plný zakomentovaných vypisovacích příkazů, které už jsem nepotřebovala.

    Nakonec jsem se naučila používat pokročilá IDE. Sledování proměnných a breakpointy.
    Frustrace, když projdu breakpointy tak rychle, že přehlédnu, co se stalo před tím, než program spadl.

    Stejně ale vždy pustím program nejprve naostro a doufám, že tam tentokrát žádná chyba nebude...

    Závěrečná poznámka: 

    Debugování kódu (neboli odstraňovaní chyb) je velmi frustrující část programování.
    IDE je zkratka pro Integrated Development Environment - program, ve kterém se dá psát kód, a asi nejlepší na něm je právě debugovací mód, který to velmi usnadňuje.
    Breakpoint je "zarážka", která na daném místě zastaví program.

  • Obrázek uživatele Katie

    Trojí odmítnutí

    Drabble: 

    "Co si o sobě myslí?! Unese mě a já se do něj mám zamilovat? A navíc se mám vzdát života venku a navždy ztvrdnout v podsvětí?"
    (...)
    "Devět měsíců s matkou a jen tři zimní měsíce s ním... To by možná šlo."

    ***

    "Já se divím, že ho pořád baví zkoušet na mě ty jeho triky. Neřekla jsem mu snad jasně ne?"
    (...)
    "Jéé, ty jsi ale roztomilá kukačka. A co to máš s křídlem?"

    ***

    "Díky, tati. Byli bychom opravdu výborný páreček. Já, nejkrásnější bohyně a ošklivý kulhavý kovář. Ani náhodou!"
    (...)
    "Ale vlastně nikdo netvrdí, že musím trávit celé dny s ním, že?"

    Závěrečná poznámka: 

    Dvojice popořadě - Hádes a Persefona, Zeus a Héra, Héfaistos a Afrodita.

    Ani jedna z bohyň nebyla nejprve ze svého budoucího manžela nadšená, ale odmítnutí nefungovalo. Persefona nakonec přistoupila na to, že v podsvětí bude jen přes zimu, Héra se zamilovala do nemocné kukačky, ve kterou se Zeus proměnil a Afrodita? Ta to vyřešila po svém.

  • Obrázek uživatele Katie

    Krasavice

    Drabble: 

    Deméter má na jaře plné ruce práce.

    Nemůžete se proto divit, že když přijde domů, jako první si sedne do své oblíbené lenošky. Dnes ale není tak pohodlná.
    "Co to má být?!"

    "Jé, ahoj mami," přiběhne na její zavolání Kóré následovaná svou kamarádkou Hébé.
    "Můžete mi říct, co jste poslední dny dělaly?" ptá se Deméter s pohledem na bodláčí všude kolem.
    "No, my jsme chtěly květinové věnce do vlasů. Takové, co nosí teta Afrodita, víš? Ale ty ses pořád nevracela, tak Hébé říkala, že je zkusí udělat ona."
    Hébé s širokým úsměvem natáhne ruku: "Ale tenhle už má dokonce květ."

    Závěrečná poznámka: 

    Hébé je bohyně jara a Kóré je známá spíše pod jménem Persefona.

  • Obrázek uživatele Katie

    V tom vám asi nepomůžeme

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    Vysvětlení k fandomu. Je to hrozně vtipný seriál o partě podvodníků a zlodějů pomáhající lidem, kterým bylo ublíženo typicky někým hodně bohatým a mocným. Klienty, kterým pomůžou, si vybírají na osobní schůzce většinou v nějaké hospodě. Drabble popisuje jednu takovou schůzku.

    Drabble: 

    "Podívejte se, tohle je Jim, můj syn. Půjčila jsem mu před deseti lety 5000 dolarů a teď vlastní už 51 restaurací!"
    Sophie: "A on vám ty peníze nevrátil?"
    "Ale vrátil," ukazuje další fotku, "a tady otevírá svou padesátou restauraci."

    U vedlejšího stolu sedí Parkerová a Eliot.
    "Ha, restaurace! Třeba budeme dělat Kuchařovu pomstu!"
    Eliot se usměje. "Mám rád Kuchařovu pomstu."

    "... a tohle auto mi koupil on."
    "Ehm... Obávám se, že úplně nechápeme, jak vám můžeme pomoct," snaží se změnit téma Nathan.
    "On má příští týden narozeniny. A já jsem doufala, že mi pomůžete vymyslet nějaký dárek," usměje se bezelstně paní.

    Závěrečná poznámka: 

    Téma je asi tak na hraně, ale já si myslím, že pro těch pět by chybějící záporák peklo byl.

  • Obrázek uživatele Katie

    Ach ty rána...

    Úvodní poznámka: 

    A znova na Olymp.

    Drabble: 

    [tlumený smích a šustot látky]
    [rychlé kroky]
    Zeus: [rozlobeně] Afrodito! Co to má znamenat? Snad jsme se domluvili, že aspoň ve dne nebudeš podvádět svého manžela!
    Afrodita: [udiveně] Copak je den? Ve dne přece svítí slunce. Zatímco teď je všude tma.
    Arés: [smích] Přesně tak, radši by ses měl jít zlobit k jinému loži, otče.
    [otevíraní dveří]
    [smích]
    Arés: Copak Hélie, hledáš něco?
    Afrodita: [potutelně] Nebo snad někoho?
    [smích]
    Hélios: [potichu] No... Já... Ehm... Ona... My...
    Zeus: Já chápu, že jsme včera vypili hodně vína. A Nyx je samozřejmě okouzlující. [zvýší hlas] Ale nechat si od ní ukrást sluneční vůz?!

    Závěrečná poznámka: 

    Afrodita má za manžela kulhavého Héfaista, ale pravidelně ho podvádí právě s Arém.
    Hélios je bůh Slunce a Nyx bohyně (temné) noci.
    A všichni bohové jsou samozřejmě vševědoucí, takže moc dobře ví, co se stalo.

  • Obrázek uživatele Katie

    Jak psát drabble? Objektově!

    Úvodní poznámka: 

    Třída v informatice? Objektově orientované programování.

    Takže... Vítejte u miniúvodu do objektově orientovaného programování!:-)

    Drabble: 

    Objekt je základní jednotka. Třída je "šablona" nějakého objektu, můžeme mít třídu Drabble.

    class Drabble

    Třídy mají atributy. Třeba:

    fandom;
    název;
    text;
    téma;
    autor;

    Třídy mohou mít také metody. Například:

    přidat_komentář()

    Každé konkrétní drabble je pak instance třídy. Instanci vytvoříme pomocí speciální metody zvané konstruktor. Konstruktoru předáme parametry a on je přiřadí k jednotlivým atributům.

    Drabble( fandom, název, text, téma, autor )
    {
    drabble.fandom = fandom;
    drabble.název = název;
    drabble.text = text;
    drabble.téma = téma;
    drabble.autor = autor;
    }

    Teď jsme vytvořili první třídu. Takto vytvoříme její instanci.

    moje_první_objektové_drabble = drabble( Věda ve sto slovech, Jak psát drabble? Objektově!, Objekt je ..., První třída, Katie )

    Závěrečná poznámka: 

    Drabble samotné je v podstatě vysvětlující, takže tady si vysvětlení už odpustím. Kdyby to někoho ale náhodou zajímalo, tak trochu méně ve zkratce třeba tady.
    https://www.itnetwork.cz/csharp/oop/c-sharp-tutorial-uvod-do-objektove-o...

    K počtu slov: napiš_komentář je název jedné funkce a moje_první_objektové_drabble název jedné proměnné, takže každé beru jako jedno slovo. Stejně jako atributy (drabble.fandom, atd.) Snad to tak může být.

  • Obrázek uživatele Katie

    Večírek

    Drabble: 

    Appolon byl mrzutý. Už skoro hodinu se snažili naladit všechny lyry, citery a flétny, ale pořád to nebylo ono.

    BUM BUM

    Lidem by to asi stačilo, ale copak s touhle hudbou mohou vystoupit na božské hostině? Navíc mu už podruhé praskla struna na lyře.

    DUM BUM

    Múzy to už také přestávalo bavit a místo přípravy se radši pošťuchovaly. Momentálně zkoušely, jestli jim víc sluší tragická nebo komická škraboška.

    DUM BUCH

    A navíc to otravné dunění, které se tu pořád odněkud ozývalo.

    BUM DUCH

    Náhle je všechny probral Poseidonův křik: "Dionýse, můžeš mi laskavě vysvětlit, co to děláš s mojí želvou?!"

    Závěrečná poznámka: 

    Asi tam bylo veselo...

  • Obrázek uživatele Katie

    Až příliš velké město

    Fandom: 
    Drabble: 

    Katedrála! Hmm, jsme jen kousek za půlkou, to zvládnu.

    Hmm, tak tohle bude fakt velké město, těšte se všichni!

    Už bych ho měla začít pomalu uzavírat, proč mám samé louky a cesty?!

    Super, ještě poslední kousek a bude to.

    Zase cesta, skvěle...

    Néé, proč to dáváš sem, vždyť to neuzavřu.

    To je fakt super. Já už nechci stavět další město, chci uzavřít tohle!

    Takže nahoře a vlevo město, vpravo louka a dole cesta. To snad ani neexistuje, ne?

    Skoro! Proč musí být ta cesta i vpravo, jinak už bych to měla!

    Tak jo, poslední... Pojď... Klášter uprostřed louky. Ach jo...

    Závěrečná poznámka: 

    Pokud náhodou neznáte.
    Carcassonne je karetní hra, při které z kartiček skládáte krajinu tvořenou městy, cesty, loukami a kláštery. Každé se jinak hodnotí, konkrétně města následovně:
    Za během hry uzavřené město dostanete dva body za kartičku, za neuzavřené bod za kartičku. Pokud ovšem do města umístíte katedrálu, dostanete za uzavřené město tři body za kartičku, ale za neuzavřené žádný. Snadno se vám tak může stát, že kvůli jednomu bílému místu nedostanete za město, které budujete půlku hry, vůbec nic.

    Neviditelný fandom: 
  • Obrázek uživatele Katie

    Kdo z koho

    Fandom: 
    Drabble: 

    "Paní Zlopočasná ..."
    "Slečno."
    "Slečno Zlopočasná, doufám, že přijmete moje pozvání na městský ples. Budou tam všechny důležité osobnosti celé Zeměplochy," vřele se na Bábi usmál Vetinari.*
    Bábi jen neznatelně povytáhla obočí a vytvarovala obličej do podoby, o které byste museli říct, že je to úsměv.** "V tom případě ale vy musíte přijet k nám na oslavu svátku Prasečí hlídky."
    Chvíli se na sebe beze slov dívali. Všechno mezi jejich očima přestalo existovat.
    "Jistě."

    *Jeho úsměv byl tak vřelý, že by se na něm dalo usmažit několik vajíček.
    **Úsměv toho typu, že letmý pohled na něj by vás donutil rozbrečet se.

    Závěrečná poznámka: 

    Tenhle souboj nemůže mít vítěze.

  • Obrázek uživatele Katie

    Pohádka o cestách

    Úvodní poznámka: 

    Pokračuji v představování informatiky.

    Drabble: 

    Žili byli tři bratři a tři sestry, každý spokojeně ve svém domečku. Jednoho dne se rozhodli, že mezi domky postaví cesty, aby se mohli chodit navštěvovat.
    Sourozenci stejného pohlaví se ale moc rádi neměli a tak chtěli jen cestu od každého sestřina domku k domku každého bratra. Celkem tři krát tři cest. Nechtěli však riskovat, že během cesty na návštěvu někoho potkají (a pohádají se) a proto si přáli, aby se cesty nekřížily.
    A protože byli rozumní, rozhodli se, že si nejdříve nakreslí, kudy by cesty měly vést. A tak kreslili a kreslili a pokud neumřeli, tak tam kreslí dodnes.

    Závěrečná poznámka: 

    (Informatický) graf je množina vrcholů (domečků) a hran (cest). Bipartitní graf je takový graf, jehož vrcholy můžeme rozdělit do dvou skupin tak, že mezi vrcholy jedné skupiny nevede žádná hrana (domky sester a bratrů). Graf K3,3 (bipartitní graf, který má v každé skupině tři vrcholy) je zajímavý mimo jiné tím, že není rovinný, tedy nejde nakreslit do roviny bez křížení hran. Schválně si to zkuste!

  • Obrázek uživatele Katie

    Nejlepší metoda

    Fandom: 
    Úvodní poznámka: 

    Pětice detektivů (každý nad svojí oblíbenou drogou) vede diskuzi o svědcích.

    Drabble: 

    "Monsieurs, lidští svědci jsou nejdůležitější. Stačí jen vlákno po vláknu rozplétat jejich lži."

    "Není třeba ztrácet čas řečmi s nimi. Stačí lidi pořádně pozorovat a zjistíte vše. Jsem schopen jediným pohledem zjistit nejen jestli je muž nevěrný ale i s kým! Dedukce, pánové!"

    "Ty mě budeš poučovat o dedukci? Já ji použil o padesát let dřív. Slyšíš? Já! Hraj si radši na ty svoje housle."

    "Tak v Anglii a Americe si používejte dedukci, ale u nás v Norsku nejlíp funguje chytit zločince pořádně pod krkem."

    Poslední muž brčkem opatrně usrkl trochu brandy a tiše vzdychl. Lidem nevěřil. Svému chromatografu ano.

    Závěrečná poznámka: 

    Jsou to popořadě Hercule Poirot, Sherlock Holmes, C. Auguste Dupin, Harry Hole a Lincoln Rhyme.

  • Obrázek uživatele Katie

    Seřaďte se!

    Úvodní poznámka: 

    Připojuji se k fandomu s informatikou.

    Drabble: 

    Vyber si mě!
    Bublinky, jo? Tak se předveď.

    (...)

    5 8 4 1 6

    5: "Zůstávám, bohužel."
    8: "Já jedu, pusťte mě, pusťte mě!"

    5 4 1 6 8

    5: "Konečně se taky pohnu..."
    6: "Že vás to baví, já jsem ráda, že nemusím."

    4 1 5 6 8

    4: "Vyměníme se?"
    1: "Bude mi potěšením."
    5: "Já už jsem na konci, takže nic."

    1 4 5 6 8

    1 a 4: "My jsme správně, takže končíme, co vy na to?"
    Všichni: "Souhlas!"

    1 4 5 6 8

    (...)

    Pro pět hezké, ale já mám těch čísel bohužel trochu víc. Třeba příště.

    Závěrečná poznámka: 

    Bubble sort (neboli česky bublinkové řazení) je jedním ze základních řadicích algoritmů. Porovnává vždy dva sousední prvky a pokud je první větší než druhý, prohodí je. Největší prvek tak postupně "probublá" na konec a my můžeme zopakovat postup na všechny prvky kromě posledního.
    Bubble sort je asi nejjednodušší naprogramovat, ale pro hodně prvků existují rychlejší algoritmy.
    Více (i s vizualizací) třeba tady.
    https://www.algoritmy.net/article/3/Bubble-sort

  • Obrázek uživatele Katie

    Pokrok nezastavíš

    Drabble: 

    Mečislav se udiveně podíval na diskovitý předmět v kamarádových rukou: "To je ..."
    Držislav se usmál: "Jo, nový SmartWeap 8F. Taťka mi ho včera přinesl."
    V tu chvíli měl pozornost celé třídy.
    "Ukaž!"
    "Co to všechno umí?"

    Potěšen hloučkem kolem něj, začal mačkat tlačítka a vysvětlovat: "Karbonový nůž, samonavíjecí škrtící šňůra, pohybový a tepelný senzor s navýšenou citlivostí, chytré střílení včetně funkce odloženého startu a molekulární přeměna jedů."
    "A co ty poslední dvě funkce?"
    "Aktivace pomocí otisku prstu a sdílení výsledku odstranění přes internet."

    V třídě to obdivně zahučelo. Jen Mečislava dál čistila svůj oblíbený nůž. Technickým novinkám nikdy moc nevěřila.

  • Obrázek uživatele Katie

    Všechno jednou začíná

    Úvodní poznámka: 

    Okénko do historie.

    Drabble: 

    "Ta dnešní mládež vůbec neumí vraždit."
    "To je fakt, minulý týden jsem našla vraha v ložnici. Když jsem se probudila, začal se mi omlouvat."
    "Pamatujete si na nás? To byly panečku jiné výsledky."
    "Někdo by je to měl naučit."
    Všichni kolem stolu se rozesmáli.
    "A jak prosimtě? Chceš si otevřít školu pro vrahy?"
    "Proč by ne? To přece není tak špatný nápad..."
    "Protože by byl zázrak, kdyby se ti do ní vůbec někdo přihlásil."
    "Škola pro vrahy. Vždyť už ten název všechny odradí."
    "To je fakt, chtělo by ji pojmenovat nějak zajímavěji. Po někom slavném. Co třeba škola Jacka Rozparovače?"

  • Obrázek uživatele Katie

    Zase nic

    Úvodní poznámka: 

    I na Internátní školu Jacka Rozparovače se dělají přijímačky.

    Drabble: 

    "... tím bych dnešní hodinu ukončil. Ještě bych na vás měl prosbu. Nenašlo by se mezi vámi pár dobrovolníků, kteří by dělali figuranty na pátečních přijímačkách? Nikdo? Slyšel jsem, že je přihlášeno nezvykle mnoho dívek."
    Mstiboj s Držislavem se náhle probrali: "No, my bychom vlastně mohli."

    (...)

    "Tak si slečno představte, jdete po ulici tady s Mstibojem. Jak byste ho nejlépe odstranila?"
    "Ehm... podřízla ho?"
    "A vy?"
    "Myslím, že podříznutí je fakt dobrý nápad."
    Mstiboj s Držislavem se na sebe podívali a obrátili oči v sloup. Podříznout. Za denního světla a před svědky...

    (...)

    "Husy."
    "Kachny."
    "My se toho hezkého prváku prostě nedočkáme..."

    Závěrečná poznámka: 

    Chtěla jsem zabít pár kachniček, ale nakonec jsem se rozhodla, že začnu méně drasticky.

  • Obrázek uživatele Katie

    Poslední zakázka Otakara Vesánka

    Úvodní poznámka: 

    Úplně jsem zapomněla, že jsem chtěla v rámci mého fandomu vymýšlet bláznivé teorie. Tak tady je jeden výňatek z učebnice historie.

    Drabble: 

    Otakar Vesánek
    Patří mezi odstraňovače s velmi svéráznými a dnes nepředstavitelnými metodami. Byl velmi malého vzrůstu a lidé si ho často pletli s dítětem. Především se ale proslavil tím, že své subjekty často jedl a někdy jejich maso i prodával.
    Jeho nejslavnější a poslední zakázkou je odstranění několika osob z vesnice Malá Lhotka pro lichváře Kazimíra Vydřiducha. Nejprve se nechal adoptovat jedním manželským párem. Po několika dnech odstranil tento manželský pár a krátce na to také děvečku, sedláka, pasáka a ovčáka. Nechal se ovšem spatřit lidmi z vesnice, kteří jej následně zabili.
    Na motivy jeho života je vytvořena známá pohádka.

    Neviditelný fandom: 
  • Obrázek uživatele Katie

    Nebezpečná lichotka

    Úvodní poznámka: 

    Rande Střezislavy a Mečislava.

    Drabble: 

    (musím jí nějak zalichotit)

    "S tím nožem včera na hodině jsi byla fakt dobrá. ."
    "Dík."
    "Umíš to s ním i jindy?" (prý mám být vtipný)
    "Jak jako jindy? Kdy bych jindy používala nůž?"
    "Tak třeba na nějaké jídlo..." (nervozita)
    "Chceš říct, že jsem tlustá?! Že jenom jím?!"
    "Ne, to ne. Já jsem jenom myslel, no.. jestli umíš taky to... krájet maso, když vaříš." (panika)
    "To je typické! Všechny kluky zajímá jenom, jestli jim holka uvaří."
    "Ale... ale to ne, vůbec nemusíš vařit." (panika roste)
    "Jasně, bojíš se, že to neumím co?! Ale já náhodou vařím skvěle!"

    Naštvaně odejde pryč.

    (zoufalství)

    Závěrečná poznámka: 

    Rozhovor s holkou je někdy balancování nad propastí. Stačí jediná věta a už vás nic nezachrání.

Stránky

-A A +A