Illumina
"To je starý jev," přidal se opat k debatě o kvartách. "Nedovedu posoudit, jak moc je známý obecně, ale můžete ho sledovat v celém gregoriánském chorálu. Konkrétní seskupení tónů má konkrétní, jasně definovaný význam. Například noty la-si-do-re v tomto pořadí ilustrují smrt a vzkříšení našeho Spasitele. Takže když na nich leží text libera me, už není nutno ke způsobu toho osvobození nic dodávat, je vyřčený hudbou. Proto jsem se," obrátil se k Severinovi, "na tebe tolik zlobil, když jsi to místo podložil slovem miserere, vzpomínáš?"
Ayremu zazářily oči. Zazpíval: "Bene pater, il-lu-u-mi-na me-e!"
La-la-si-do-re-re-mi.
Opat ho dojatě uchopil za loket.
Ten jev se drží dodnes, i když konstrukce už nejsou tak složité jako u gregoriánského chorálu. Funguje to zhruba stylem "kde text mluví o údolí, melodie klesá, kde o výšinách, melodie stoupne". Obdobně pokud je text smutný, melodie nebude vesele poskakovat, ale půjde dolů po nevelkých intervalech, a naopak když se zpívá o něčem veselém, melodie jásavě poskakuje někde nahoře a obecně stoupá. Srovnejte například tuto skladbu a představujte si mapu republiky nebo sebe v typické české krajině (pole, kopce, na obzoru hory).
Trochu těžší, ale pořád i pro nehudebníka možné, je vysledovat to, o čem v drabblíku mluví opat. Ta sekvence tónů se v duchovní hudbě objevuje často. Hledejte například tady všechny části, kde melodie nepřerušeně stoupá čtyři a víc tónů za sebou, a podívejte se, jaká část modlitby na tom místě je. (Poprvé se to velmi slyšitelně objeví na slově Christum v mužských hlasech.) Tato skladba je renesanční, anglického autora; opat ji v Anglii už nezažil, ale Severin mu mohl přinést notový zápis.
- Pro psaní komentářů se přihlaste.
Komentáře
Zase jsem ohromena. Takže ty
Zase jsem ohromena. Takže ty gregoriánské chorály jsou vlastně takové šifry, u kterých my laici nejenže nechápeme význam, ale dokonce ani netušíme, že tam je něco skryté!
Jo. Koukala jsem úplně stejně
Jo. Koukala jsem úplně stejně, když jsem na to přišla. Ale dává to smysl, oni tehdy zakódovávali kde co do kde čeho - počet sloupů v kostele má svůj význam, počet takových těch čudlů, co jsou ve skutečnosti vinné listy, na fiále má svůj význam... Barvy mají svůj symbolický význam. Koruna na hlavě krále ležícího v posteli má svůj význam. Oni se vyjadřovali obrazem, protože většina lidí neuměla číst.
No a to samý dělali v muzice.
Krom toho ještě vyšilovali z matematiky, takže to, že jsou někde tóny x a y, není proto, že se to autorovi tak líbilo, ale proto, že jeden je x-tá ypsilontina struny, zatímco druhý ypsilontá zettina téže struny, a ty dva zlomky jsou k sobě ve vzájemném poměru tolik a tolik a to má tento symbolický význam...
Vedlejší efekt, námi dnes považovaný za hlavní, je, že na nás gotické umění působí příjemně. Není symetrické, ani stavby, ani hudba nejsou symetrické (nebo minimálně ne tak přísně jako od renesance dál), ale jednotlivé části jsou v harmonických poměrech k jiným částem i k celku, takže to celé působí strašně přirozeně. Člověk se s tím cítí dobře.
O symbolice obrazů a barev
O symbolice obrazů a barev jsem věděla, o hudbě ne. Díky.
Než jsem do toho začala rýpat
Než jsem do toho začala rýpat, tak jsem o gregoriánské hudbě věděla (krom vývoje od jednohlasu k polyfonii, samozřejmě) jenom to, jaké měli stupnice, že měli zakázané některé dukty (kudy vést melodii) a že tam mám hledat totéž, co v architektuře: podřízenost účelu a harmonické intervaly (ve smyslu, že šířka okna je nějaký podíl délky zdi). Pak jsem do toho zavrtala a nestíhala zírat. :-))
Určitě tam je ještě hromada detailů na objevování.
A pak jsou takové hudební
A pak jsou takové hudební trolismy, jako Spoon full of Sugar nebo You will be back, kde se zpívá down/fall a melodie stoupá, a na rise klesá
Jo!!! :-DDD
Jo!!! :-DDD
Vtip typu "Jsem malinkaté mutující kuřátečko, PÝÝÝP."
Ohromující. Gregoriánský
Ohromující. Gregoriánský chorál je nádherný.
Rozhodně je.
Rozhodně je.
Fascinující!
Fascinující!
Žejo! Dík.
Žejo! Dík.
No to jsou věci. Od jedné
No to jsou věci. Od jedné stoslůvky ke druhé jsem bohatší o informace a krásné vjemy. Díky moc za ně.
To už se tak letos sešlo.
To už se tak letos sešlo. Díky.
Zírám! Výborné!
Zírám!
Výborné!
To mě těší! <3
To mě těší! <3
Letos se pokoušíš uchopit
Letos se pokoušíš uchopit neuchopitelné. A daří se.
Díky. <3
Díky. <3
Pánejo! Tohle je naprosto
Pánejo! Tohle je naprosto úžasné. Ale když se nad tím člověk zamyslí - tak jo, jasně, celé to dává perfektní smysl.
Viď! Prostě si to představit
Viď! Prostě si to představit v prostoru.
:))) Krásně popsáno :)))
:))) Krásně popsáno :)))
Zrovna nacvičujeme jednu málo známou Michnovu mši - slovo resurrectionem je tam natažený snad na dva řádky a všechny hlasy si ve své poloze postupně vylezou stupnicí nahoru :)
To musí být nádhera.
To musí být nádhera.
(Poslala bys noty? Že bych to tak nenápadně zpropagovala jako dalšího pána na holení po tom Dvořákovi, co ho teď děláme pro změnu my. Michna se zpívá dobře, to by mohlo klapnout...)